מיתוסים שכיחים על שימוש בעדשות מגע

מיתוס 1 – עדשות מגע אינן נוחות:

בשנים האחרונות חלו פיתוחים עצומים בתחום עדשות המגע והחומרים מהם הן מורכבות. עדשות המגע החדשות הן רכות בצורה משמעותית,  החומר ממנו עשויה העדשה והמבנה שלה מאפשרים לעדשת המגע להתאים את עצמה למבנה המיוחד של העין. מאחר והיום התחלופה של עדשות מגע היא לעיתים קרובות, העדשות תמיד נקיות, רעננות ונוחות.

מיתוס 2 – מפחיד הרעיון של לשים משהו בתוך העין:

עבור מי שעדיין לא התנסה בעדשות מגע, זה טבעי ומובן מאוד להרגיש פחד מהעניין, אבל עם הזמן החשש הזה חולף במהירות. לאחר שאופטומטריסט מומחה ידריך כיצד מרכיבים ומורידים את עדשות המגע בצורה הנכונה, התהליך יהפוך לפעולה פשוטה ביותר וממש לא מפחידה.

מיתוס 3 – עדשות מגע גורמות לזיהומים בעין:

עדשות מגע עצמן אינן יוצרות זיהומים, רק חוסר בהיגיינה או שימוש לא נכון בעדשות מגע עלול לגרום לבעיה כזו. אם פועלים על פי ההוראות של האופטומטריסט ומחטאים את העדשות באופן קבוע, ניתן ליהנות מהנוחיות של שימוש בעדשות מגע  בלי כל בעיה. במקרה של עדשות יומיות, אין צורך בניקוי בשל ההחלפה היומיומית של העדשות ולכן הן לא מגיעות למצב של הצטברות לכלוך על פני העדשה.

מיתוס 4 – עדשות מגע אינן בריאות:

החומרים מהם מייצרים עדשות מגע הם ידידותיים לרקמה האנושית. חומרים דומים נמצאים בשימושים רפואיים רבים אחרים. הם גם מאפשרים לחמצן לעבור דרכם במידה מספקת. זו הסיבה שמחסור בחמצן פשוט לא קיים בעדשות מגע מודרניות. עדשות מגע מעוצבות כיום כך שיתאימו למבנה העין בכדי להעניק תחושת נוחות מרבית. ברגע שהן מותאמות בדיוק לעיניך ע"י אופטומטריסט מוסמך, מטפלים בהן כראוי ומחליפים אותן כנדרש, עדשות מגע הן אופציה בריאה לתיקון ראיה. אולם אין בכלל ספק שיש צורך לטפל בהן כראוי ולעקוב אחר ההוראות, כמו כל אביזר רפואי אחר.

מיתוס 5 – עדשות מגע לא מאפשרות לעיניים לנשום:

כדי לשמור על עיניים בריאות הקרנית של העין זקוקה לכמות מסוימת של חמצן. כשמשתמשים בעדשות מגע, חמצן זה אמור לעבור דרכן. כמות החמצן הנדרשת לקרנית משתנה אם הנך מרכיב את העדשות רק במשך היום או הנך מעוניין לישון איתן. האופטומטריסט יכול להמליץ על עדשות המגע המתאימות ביותר לצרכיך ולסגנון החיים שלך. כך תוכל להיות בטוח שעיניך יקבלו את כמות החמצן הנחוצה להן.
למרות שהחומר ממנו מורכבת העדשה הוא קריטי לאספקה מספקת של חמצן לקרנית, כמות החמצן שעוברת לקרנית תלויה בעוד מספר גורמים. למשל, הטיפול בעדשות הוא גורם חשוב. כל משקע על פני העדשה מונע מעבר של חמצן דרכה. זו סיבה שניקוי וחיטוי העדשות חשובים כל כך לבריאות העין. אם דואגים גם להחליף את העדשות בתדירות הנכונה ומטפלים בהן כראוי, ניתן ליהנות מהפוטנציאל המלא שלהן לאורך זמן.

a1744f31-ab91-4427-ac6f-acaa1512a115specialty_contactlens1

מיתוס 6 – עדשות המגע עלולות להיתקע מאחורי העין:

לא קיים מצב כזה שעדשה תעלם מאחורי העין. העדשה יכולה להישאר רק על החלק הקדמי של העין או תחת העפעף אם היא "ברחה" מהמקום. לעין יש מחסום בטיחותי שמכסה את לובן העין ואז מתעגל תחת העפעפיים העליונות והתחתונות. מחסום זה מונע מצבים כאלה.

מיתוס 7 – עדשות המגע יכולות ליפול מהעיניים בעת תנועות מהירות:

הודות למבנה העין, כמעט בלתי אפשרי לעדשות מגע רכות ליפול מתוכה. לכן אפשר גם לעשות כל פעילות ספורטיבית שרוצים בזמן שמרכיבים עדשות מגע רכות. הכוח שמצמיד את העדשות לעין תלוי בקוטר העדשות. זו הסיבה שעדשות מגע קשות, שקוטרן בדרך כלל קטן יותר, פחות נצמדות טוב לעין כמו עדשות מגע רכות. אם מתאימים אותן לעין בצורה הטובה ביותר, עדשות מגע רכות כמעט לעולם אינן נופלות החוצה. לכן חשוב להגיע לאופטומטריסט מומחה להתאמה מדויקת של העדשות.

מיתוס 8 – ניקוי עדשות מגע לוקח המון זמן:

ניקוי עדשות המגע חשוב מאוד לבריאות העיניים. קיימות כיום בשוק תמיסות רב תכליתיות יעילות, שהופכות את ניקוי וחיטוי עדשות המגע לתהליך פשוט וקל מבעבר. הדרך הפשוטה ביותר לנקות (ע"י שפשוף) ולחטא אותן, היא להשאיר את העדשות בתמיסה במהלך הלילה ולתת לה לעבוד בזמן השינה. יש לעקוב תמיד אחר ההוראות המפורטות על התווית של התמיסה. ישנן גם בשוק עדשות חד-יומיות, אותן מחליפים בכל יום והן לא דורשות ניקוי כלל.

מיתוס 9 – אי אפשר להתאפר כשמרכיבים עדשות:

בהחלט ניתן להתאפר בעת הרכבת עדשות מגע. כל מה שצריך לעשות הוא לפעול לפי הסדר: קודם להרכיב את העדשות ואחר כך להתאפר. כמו כן, קודם להוציא את העדשות ואחר כך להסיר את האיפור.

מיתוס 10 – עדשות צבעוניות הן רק למי שזקוק לתיקון ראייה:

עדשות מגע צבעוניות ניתן להשיג עם או בלי תיקון ראייה. לכן אפשר בהחלט להרכיב עדשות מגע צבעוניות גם אם אינך זקוק לתיקון ראייה. אולם גם אם אינך זקוק לתיקון ראייה, עדשות מגע צבעוניות יש להתאים ע"י אופטומטריסט מוסמך ויש לטפל בהן כמו כל עדשות מגע אחרות.

מיתוס 11 – אני לא יכול להרכיב עדשות מגע כי יש לי צילינדר:

בעבר זה היה נכון. כיום, הודות לשיפורים וחדשנות טכנולוגית, ישנן עדשות מגע המותאמות לבעלי צילינדר (אסטיגמציה).

מיתוס 12 – מאחר ואני זקוק למשקפי קריאה איני יכול להרכיב עדשות מגע:

יש דרכים שונות לתקן פרסביופיה (הצורך במשקפי קריאה) באמצעות עדשות מגע. טכניקה אחת נקראת monovision, בה האופטומטריסט משתמש בעוצמות שונות של מרשם אופטי בשתי העיניים כדי לתקן את הראייה. שיטה זו עובדת בהצלחה עם אנשים בסביבות גילאי 45 הסובלים מהבעיה. בנוסף, ישנן עדשות מגע מיוחדות, מולטיפוקליות, הנותנות מענה גם לקריאה (בנוסף לטווח הביניים ולמרחק). כך שפרסביופיה אינה מהווה מחסום להרכבת עדשות מגע.

מיתוס 13 – אני צעיר מדי לעדשות מגע:

אין הגבלת גיל, כולם יכולים ליהנות מהרכבת עדשות מגע אבל הפרמטרים הם יכולת הבנת השימוש בעדשות המגע ובנוסף יכולת קבלת האחריות לטיפול נכון בהן. הגיל הממוצע אצל צעירים המתחילים להרכיב עדשות הוא 13 שנה. בנוסף, עדשות מגע הן אופציה נוחה לתיקון הראייה לצעירים אשר עוסקים בספורט או פעילויות פנאי אחרות באופן קבוע כחלק משגרת חייהם.

מיתוס 14 – אני מבוגר מדי בכדי להתחיל עם עדשות:

אנשים בכל גיל יכולים ליהנות מהיתרונות הרבים של שימוש בעדשות מגע. המגבלה היחידה היא כאשר השימוש בעדשות מגע אסור למטופל מבחינה בריאותית. אך מגבלות כאלה בדרך כלל אינן קשורות לגיל או לסוג העדשה.

מיתוס 15 – עדשות מגע זה דבר יקר:

המחיר האמיתי של עדשות מגע הוא הרבה יותר נמוך ממה שנהוג לחשוב. עם התפתחות הטכנולוגיה יש כיום מגוון רחב של עדשות בשוק. בהתחשב בסוג העדשות ותדירות ההחלפה שלהן, לרוב העלות היומית של עדשות היא פחות מהוצאה על עיתון יומי או קפה בבוקר. האופטומטריסט יכול לעזור לך למצוא את העדשות המתאימות ביותר לעיניך, לסגנון חייך וגם לתקציב שלך.

חזרה לעמוד הנושא של "עדשות מגע" – לחץ כאן.