מיופיה (קוצר ראיה) אצל ילדים ומה ניתן לעשות

ליקוי ראיה אצל ילדים – רוחק ראיה

רוחק ראייה (מכונה גם היפראופיה או היפרמטרופיה), הינו תופעה שכיחה בעיקר בקרב ילדים. הסיבה העיקרית לתופעה זו, נובעת מגלגל עין קצר מדי. בעקבות כך, העדשה שבעין שמטרתה לרכז את קרני האור הנקלטות, לא מצליחה לרכז את התמונה על גבי הרשתית, ובמקום זאת מתקבלת תמונה מאחורי הרשתית, דהיינו מחוץ לגלגל העין. משמעות הדבר היא, שילד שסובל מרוחק ראייה, יראה בצורה ברורה עצמים רחוקים, אך לא יהיה מסוגל לראות היטב עצמים קרובים אליו.

רוחק ראיה קל

אך ילדים עם רוחק ראייה קל, יצליחו לראות טוב למרות ההפרעה הזאת. הם לרוב יעשו זאת על ידי כיווץ השריר הפנימי של העין, דבר שגורם לעדשה לרכז את קרני האור בצורה חזקה יותר, עד שבסופו של דבר העדשה מצליחה לרכז תמונה ברורה על גבי הרשתית. אולם אז יכולות לצוץ שתי בעיות עיקריות:

  • טשטוש ראיה אצל ילדים – ברוחק ראייה משמעותי יותר, השריר הפנימי מתקשה להיות מכווץ כל כך הרבה זמן. לכן, עם הזמן מופיעים כאבי ראש בתדירות גבוהה, וכן טשטוש ראיה.
  • פזילה – הכיווץ המתמיד של השריר הפנימי של העין, עשוי לגרום להופעה של פזילה פנימה. את אותה פזילה זו ניתן יהיה לתקן באמצעות הרכבת משקפיים.

מה זה קוצר ראיה

קוצר ראייה (מכונה גם מיופיה), הוא הפרעת התשבורת השכיחה ביותר בעולם. כמו כן, קוצר ראיה אצל ילדים הינה בעיה שכיחה למדי, עליה ניתן לעלות בבדיקת העיניים שלרוב מתבצעת לפני שהילד מתחיל את שנת הלימודים הראשונה.

ילד הסובל מקוצר ראיה, יוכל לראות בבירור עצמים שקרובים אליו, אך הוא יתקשה להבחין בצורה ברורה בעצמים שנמצאים רחוק ממנו. הסיבה לכך נובעת לרוב מגודלה של העין. שכן, כאשר גלגל העין ארוך מדי, קרני האור המתרכזות בעזרת העדשה לא יוצרות תמונה ברורה על גבי הרשתית, אלא בתוך העין, לפני הרשתית. כתוצאה מכך, מתקבלת לילד תמונה מטושטשת.

אך כאשר הילד מתקרב או מקריב אליו את העצמים שהוא מנסה לראות בבירור, תנוע התמונה אחורה, עד שתהיה נמצאת על גבי הרשתית, אז העצם נראה בצורה ברורה לילד.

קוצר ראיה ילדים – דרכים לטיפול

על מנת לטפל בקוצר ראייה, ניתן לבחור באחת מהאפשרויות הבאות:

  • הרכבת משקפיים – המשקפיים מאפשרות לילד לראות בצורה ברורה עצמים מקרוב וכן מרחוק, במידה והם יהיו מתאימים ללקות הראיה של הילד. דהיינו, במידה ומדובר על קוצר ראיה, המשקפיים יאפשרו לילד לראות עצמים מרחוק. לעומת זאת, במידה ומדובר על מקרה של רוחק ראיה, המשקפיים יעזרו לילד לראות עצמים מקרוב.
  • שימוש בעדשות טיפוליות כאשר מדובר על טיפול בעדשות טיפוליות, נפתחות שלוש אפשרויות עיקריות:
  • עדשות MiSight – עדשות מגע ייעודיות שמטרתן האטת התקדמות המיופיה אצל ילדים. מחקרים קליניים שבוצעו על עדשות אלה הוכיחו שקצב התפתחות המיופיה קטן ב 59% בממוצע בהשוואה לתיקון ראיה רגיל. כלומר, קצב העלייה במרשם המשקפיים יואט וגם הסיכון לבעיות עיניים נוספות בעתיד יפחת.
  • טיפול ORTHO-K – עדשות מגע מיוחדות שמטרתן הסרת המשקפיים במהלך היום, אלו עדשות שמרכיבים רק בלילה ובבוקר קמים ורואים טוב ללא תיקון ראיה. כתוצאה נלווית לתוצאה הרצויה, הוכח גם שאצל אוכלוסיית הילדים, עדשות אלו גם מאטות ולעיתים אף עוצרות את קצב התקדמות המיופיה.
  • משקפי MiSight לילדים – משקפיים שפותחו במיוחד לטיפול בהאטת התקדמות מיופיה. המשקפיים פועלים בשיטה חדשנית וייחודית שמפחיתה ניגודיות ומעכבת את התארכות גלגל העין (שגורם לעלייה של המספר). המשקפיים מפחיתות בממוצע 59% בהתקדמות המיופיה אצל ילדים שהרכיבו את המשקפיים באופן מלא.

הטיפול מתאים לילדים ובני נוער. ניתן להתחיל את הטיפול החל מגיל 6 והוא יעיל במיוחד בגילאים הצעירים.

דרכים להאטת הקצב של קוצר הראיה

קוצר הראיה בקרב ילדים, זוהי בעיה רפואית שהולכת ומחמירה במידה ולא מטפלים בה בצורה ראויה. לכן, חשוב ביותר שלא להקל ראש, לפנות לאופטומטריסט מומחה ולקבל את הטיפול המתאים ביותר לכל ילד. בין אם מדובר על הרכבת משקפיים ובין אם מדובר על טיפול בעדשות מגע, חשוב ביותר לא להזניח את הבעיה הרפואית ולטפל בה בצורה הרצינית ביותר.

קוצר ראיה ילדים

איי אופטיק – טיפול בקוצר ראיה ורוחק ראיה

אנו בחברת האופטיקה איי אופטיק, פועלים מזה שני עשורים, תוך מתן שירות מקצועי ביותר לכל אחד מלקוחותינו. צוות האופטומטריסטים בעלי ניסיון רב של כ-23 שנה, מתוכם 10 שנים בטיפול אופטומטרי במחלקת עיניים בבי"ח מאיר.

הצוות המקצועי שלנו, עבר ועובר השתלמויות בתחומים אופטומטרים שונים וטיפל בלמעלה מ-16,000 לקוחות מרוצים במהלך השנים.

תחומי המומחיות שלנו: תחום ראיית ילדים, התאמת עדשות מולטיפוקל, משקפי ראייה, משקפי שמש, עדשות מגע, הסרת משקפיים ללא ניתוח על ידי עדשות מגע, טיפול להאטת קוצר הראיה אצל ילדים ועוד.

צוות האופטומטריסטים באיי אופטיק עבר השתלמויות מקצועיות בתחום זה והינם מומחים בטיפול בקוצר ורוחק ראיה, בטיפול בהאטת קוצר ראיה (ניהול מיופיה) וכן, בטיפול מסוג אורטוקרטולוגיה.

לייעוץ ותיאום בדיקת ראיה לטיפול בקוצר או רוחק ראיה, צרו קשר בטלפון: 09-7431020, או ב-WhatsApp החנות 058-7431020 .