כלזיון (שעורה)

מהו הטיפול בכלזיון (שעורה)?
כלזיון (מיוונית – בליטה קטנה) הינו הכינוי לאותו גוש קטן בתוך העפעף שבדר"כ מהווה שארית של דלקת העפעף או שעורה שהופיעה קודם. למעשה מדובר בציסטה הנוצרת בעפעפיים כתוצאה מחסימה של מוצא הבלוטות המייצרות שומן ונמצאות בתוך רקמת העפעף. תפקיד השומן המופרש כרגיל מהבלוטה, הינו לסוך את שכבת הדמעות המצפה את העין ולשמור בכך על לחלוחית העין ולמנוע אידויה.
כאמור, בדר"כ ישנה הופעה של שעורה, כלומר גוש אדום, רגיש ונפוח. אולם אחרי מספר ימים, הכלזיון הופך באופן טיפוסי לבליטה הגדלה באיטיות, לא כואבת, ובניגוד לשעורה, אינה מכילה חיידקים חיים. במקרים מסוימים הכלזיון יכול למשוך חיידקים, ובכך לגרום לזיהום. ברוב המקרים התופעה חולפת תוך מספר חודשים.
הבליטה יכולה להיות כה קטנה עד שבקושי תורגש או תראה ולעומת זאת יכולה להיות גדולה כמו אפונה. במקרים של כלזיון גדול, יש אפשרות שהגוש ילחץ על הקרנית ויעוות את גלגל העין ובכך יגרום לטשטוש ראייה.
סימפטומים
התנפחות העפעף כמעט ללא רגישות וכאב. גוש קטן וקשה הגדל באיטיות ולא כואב.

 

טיפול בשעורה בעין אצל ילדים

דרכי מניעה
במידה וקיימת נטייה לכלזיון, יש לשמור על היגיינה של העפעף וניקיון השוליים שיהיו חופשיות מקשקשים, קליפות ומהפרשות.
יש לרחוץ את שולי העפעף עם מטלית טבולה במים חמים מהולים בשמפו לתינוקות.
יש לקרצף ולחפוף את הריסים בעדינות, ובגמר הפעולה לשטוף עם מי ברז חמים, כל זאת לפחות פעם ביום.
טיפול
הטיפול הראשוני הינו בד"כ קומפרסים חמים, העוזרים לפתוח את מוצא הבלוטה ומאפשרים להפרשה לצאת החוצה. יש להניח מטלית לחה (מים חמים) על העפעף במשך 15-10 דקות, 4 פעמים ביום. כמו כן, ניתן גם לעסות בעדינות את העפעף מכיוון האף לכיוון האוזן, על מנת לעזור בשחרור הנוזל החסום בבלוטה. רופא העיניים עשוי גם לרשום טיפות או משחת עיניים אנטיביוטית, ולעתים גם טבליות אנטיביוטיות בתלוי ברמת הדלקת הנלוות. אם הכלזיון לא עובר אחרי כ- 6 שבועות, יש לשקול ניתוח להסרת הכלזיון.