חשיבות בדיקת העיניים מעבר לתיקון ראייה

העיניים מגלות המון מידע על הבריאות שלך, לבד מחדות הראייה. אלה הם החלונות דרכם יכולים מומחים לגלות מידע על מצבך הבריאותי הכולל.
אין איבר אחר בגוף שיכול לחשוף בקלות כזו את מצב הורידים והעורקים כמו העיניים. מאחר ואי-סדירויות מטבוליות (חילוף החומרים) רבות משפיעות ישירות על כלי הדם, יכולות העיניים להיות המפתח באבחון ראשוני של מחלות אלו. העיניים גם מראות למומחה המטפל סימנים מוקדמים של מחלות, העלולות להשפיע על הראייה. כיוון שכך, בדיקות עיניים תקופתיות חשובות כל כך, גם אם הנבדק אינו סובל מבעיות ראייה.
במהלך בדיקת העיניים המומחה יחפש את הסימנים הבאים:
כאב ראש:
הסיבה לכאב ראש אינה קשורה תמיד לגורם חיצוני, כגון רגישות לשינויים במזג האוויר. מחלות חמורות עלולות לגרום לכאבי ראש, במיוחד באזור העיניים והמצח. מגוון המחלות יכול להיות נרחב, החל מדלקת בסינוסים, גידול שלא התגלה או גלאוקומה (מחלת עיניים שבה יש לחץ תוך-עיני מוגבר) ועד אי-סדירות בפעילות שרירי העין הגורמים ל- strabismus(פזילה ועין עצלה). מכאן מובן הצורך והחשיבות של אבחון וטיפול בכאב הראש.
המומחה המטפל בעיניים שלך יחפש סימנים אלה במהלך בדיקת עיניים שגרתית.
לחץ דם גבוה:
אחד הסימנים הראשונים שיכולים להצביע על לחץ דם גבוה הם כלי דם צרים ולא סדירים הנראים בקרקעית העין. זו הסיבה שבדיקה אצל מומחה העיניים עשויה לגלות הרבה יותר מבעיות הראייה שלך, זו גם בדיקה מונעת ליתר לחץ דם.
סכרת:
לפעמים מרגישים חום וצימאון, הראייה משתבשת לפרקי זמן קצרים ויש עליה או ירידה במשקל – אלה סימנים שיכולים להראות על בעיה. מומחה העיניים שיביט ברשתית שלך יוכל לגלות את הסיבה. עיגולים קטנים של דימום במקומות מסוימים על פני הרשתית או משקעים הקרויים "צמר גפן רך", יכולים להיות סימנים של סכרת. שינויים בראייה בעקבות הבדלים ברמות הסוכר בדם במשך היום, עלולים להיות עוד סימן לסכרת. בדיקה קצרה אצל מומחה העיניים תבהיר את הכל.
שבץ:
אם הנך סובל מלחץ דם גבוה, חשוב מאוד להבטיח שהטיפול שלך מכסה את כל "שיאי" לחץ הדם במשך היום. הרשתית שלך מספקת מידע חשוב, המאפשר למומחה המטפל לדעת האם כדאי לך לפקח על מצבך הבריאותי במשנה זהירות כדי למנוע סיכון לשבץ. כלי דם צרים באופן מסוים יכולים להתגלות בבדיקת עיניים פשוטה ובכך לקבל ממומחה העיניים ייעוץ חשוב כדי למנוע את הסיכון לשבץ.
כולסטרול גבוה:
כולנו אוהבים אוכל טוב. אבל מה עם פרופיל השומנים שלך?
במהלך בדיקת עיניים יכול המומחה לגלות את "חטאי" העבר שלך בדיוק בזמן. שומנים נצמדים לדפנות כלי הדם ברשתית ומשנים את המבנה שלהם. הטרשת (כל התקשות או עיבוי פתולוגי של רקמה) והסתימה של כלי הדם בגלל משקעי השומן עלולים לגרום ללחץ דם גבוה, מחלות לב ושבץ. גילוי מוקדם של רמות כולסטרול גבוהות יכול להגן מפני מחלות אלו ולהאריך את חיינו.
טרשת נפוצה:
ראייה כפולה, צמצום שדה הראייה וכן תנועת עיניים לא מתואמת או לא רצונית, עלולים להיות הסימנים הראשונים של טרשת נפוצה. כמובן שבדיקת עיניים לא מהווה תחליף של בדיקה מקיפה אצל רופא מומחה, אך העיניים יכולות לגלות הרבה מידע על מצבנו הבריאותי.
לגלות את הצרות לפני שרואים אותן
העין חשופה למחלות משלה. לרבות מהן יש סימפטומים מינימליים משותפים שעלולים לגרום מגוון בעיות, החל מראייה מטושטשת ועד עיוורון. עליך לקחת אחריות על העיניים שלך ולעשות את המוטל עליך כדי לשמור עליהן.
יש לבצע בדיקת עיניים פשוטה מדי יום. פשוט שאל את עצמך:
האם אני מרגיש טוב באזור העיניים?
האם העיניים שלי נראות בסדר?
האם אני רואה טוב?
אם לאחת מהשאלות האלו ענית "לא", עליך לפנות למומחה העיניים שלך. הבדיקות התקופתיות שמומחה העיניים שלך יבצע הן ללא כאבים ולרוב אינן פולשניות.
מחלות עיניים נפוצות
גלאוקומה:
גלאוקומה (ברקת) גורמת לרמות גבוהות של לחץ בתוך העין בעקבות חוסר היכולת של העין לווסת את רמת הלחץ הפנימי שלה. הסכנה היא שאינך מרגיש בכך ואינך יודע שזה קורה עד שזה מאוחר מדי. העין נמצאת תמיד בלחץ, המתגבר באיטיות בלי שתרגיש בכך.
גלאוקומה היא אחת ממחלות העיניים הנחקרות ביותר, אך היא עדיין אחת המסוכנות ביותר. זו הסיבה שגילוי מוקדם חשוב כל כך כדי למנוע איבוד ראייה.
חוסר טיפול בגלאוקומה גורם לעיוורון ע"י ניוון של עצב הראייה, זאת בעקבות מעיכה של עצב זה בגלל התגברות הלחץ בעין הפנימית. הטיפול בגלאוקומה נע בין שימוש פשוט בטיפות עיניים בשלבים המוקדמים, טיפול בלייזר ועד ניתוח במקרים חמורים. עליך לדעת כי עצב ראייה מנוון לא ניתן לשחזור, אך על עצבים בריאים ניתן לשמור. בדיקה תקופתית לאבחון גלאוקומה (פעם בשנה) אצל מומחה העיניים, היא אחת הדברים שמי שדואג לבריאותו מוכרח לעשות.
קטרקט – ראייה מעורפלת:
העדשה הטבעית של העין, הנקראת "העדשה הקריסטלית" הופכת להיות מעוננת או חלבית עם הגיל. במקרים מסוימים, נטייה גנטית מוקדמת יכולה לגרום לקטרקט גם אצל צעירים. זהו תהליך מתקדם ונורמלי שקורה לכל אחד מאתנו במוקדם או במאוחר. אם קטרקט מתפתח אז הראייה הופכת להיות מעורפלת, יש עלייה בסנוור ונהיגה בלילה אינה נוחה.
במקרה כזה יש להחליף את העדשה המקורית בעדשה מלאכותית סינטטית. ניתוח זה הוא אחד מהנפוצים בעולם. בנוגע לקטרקט, חשוב לדעת שחשיפה ל-UV היא גורם מאיץ בהתפתחות קטרקט. זו הסיבה שכל כך חשוב להתגונן מפני UV באמצעות משקפיים או עדשות מגע. יש לשים לב, ראייה מעורפלת עשויה גם לנבוע מסיבות רבות אחרות.
יש להתייעץ עם מומחה העיניים שלך כדי לקבל הבהרות אם הנך סובל מראייה מעורפלת.