הרכבת עדשות מגע בתקופת אלרגיות

מהי אלרגיה בעיניים?

אלרגיה בעיניים, הנקראת גם "דלקת לחמית אלרגית", היא תוצאה של הפרעות מערכתיות במערכת החיסון. זוהי תגובה לאלרגנים פנימיים וחיצוניים (כגון: אבקנים, קרדית האבק או שערות של חיות מחמד) הנכנסים לעיניים וגורמים לדלקת בלחמית, הרקמה המכסה את החלק הפנימי של העפעף ומכסה חלקית את גלגל העין. הלחמית גם מסייעת בשמירה על לחות העין. אלרגיות הן בעיה עולמית הולכת וגדלה כתוצאה מהגורמים הבאים:

  • זיהום האטמוספרה: הידלדלות שכבת האוזון וחנקן דו-חמצני.
  • זיהום ביתי.
  • ריבוי חיות בית.
  • ריבוי צמחים ביתיים בעציצים.

חומרים אחרים הנקראים "חומרים מגרים" (כגון לכלוך, עשן, כלור וכד') ואפילו וירוסים וחיידקים עלולים להיות מעורבים בהשפעות של אלרגיות בעיניים או אף לגרום לאנשים לתופעות של גירוי הדומות לאלרגיות בעיניים, אף שאינם אלרגיים. העיניים הן מטרה קלה לאלרגנים ולחומרים מגרים מכיוון, שכמו העור, הן חשופות ורגישות.
תרופות מסוימות וחומרים קוסמטיים מסוימים עלולים אף הם לגרום לאלרגיות בעיניים. כתגובה לאלרגנים ולחומרים המגרים, הגוף משחרר חומרים הנקראים היסטמינים ואלה גורמים לדלקת.
אלרגיה היא בעיה משמעותית אשר הולכת ומתגברת.

הסימנים לאלרגיות בעיניים:

התסמינים הנפוצים לאלרגיה בעיניים כתוצאה מדלקת זו הם: אדמומיות, גירוד, צריבה, דמעות, עיניים נפוחות, בשילוב עם תחושת חול בעיניים. תסמינים אלה עשויים להיות מלווים באף מגרד או מנוזל, התעטשויות, שיעול או כאבי ראש. רבים גם מדווחים על טשטוש זמני בכושר הראייה. אנשים אלרגיים מרגישים לעיתים קרובות שדעתם מוסחת, שתפקודם נפגע או שהם עייפים.
עיניים הן מטרה קלה לאלרגנים ולחומרים מגרים.

מהו הטיפול באלרגיה בעיניים?

ההגנה הטובה ביותר נגד דלקת לחמית אלרגית היא קודם כל הימנעות ממגע עם החומרים הגורמים לאלרגיה. במקרה של מגע עם אלרגן אפשרי, שטוף היטב את עיניך והשתמש בדמעות מלאכותיות. כאשר מניעה אינה מספיקה, יש לשקול טיפול עם או ללא מרשם רופא.

עצות למניעת אלרגיה בעיניים:

  • חשוב לא לגעת בעיניים ולא לשפשף אותן.
  • להקפיד לשטוף ידיים במים ובסבון לעיתים קרובות.
  • לכבס את המצעים להפחתת האלרגנים.
  • כדאי להימנע משימוש באיפור.

עונת האלרגיות:

אלרגיות בעיניים אינן מתרחשות רק באביב ובקיץ, בפועל עונת האלרגיות מתפרשת על פני 8-10 חודשים בשנה. מטופלים רבים סובלים מהתסמינים של דלקת לחמית אלרגית כמעט לאורך כל השנה.

אלרגיות ועדשות מגע:

על פי הערכות כ-15% מאוכלוסיית העולם סובלים מאלרגיות עונתיות בעיניים הנגרמות לעיתים קרובות מאותם הגורמים לאלרגיות פנים או חוץ. עבור חלק מהאנשים, אלרגיות בעיניים עשויות לגרום לאי נוחות ולגירוי עד כדי הפרעה לביצועים בעבודה, פגיעה בפעילויות פנאי, ספורט וכו'. מבין המשתמשים בדרך כלל בעדשות מגע, אלו הסובלים מאלרגיות מתקשים לעיתים קרובות להרכיב את עדשות המגע שלהם.

33312

להלן כמה נקודות חשובות המומלצות עבור המשתמשים בעדשות מגע בעת עונת האלרגיות:

  • להשתמש בעדשות מגע חד-יומיות.
  • להגביל את משך זמן ההרכבה.
  • ליצור לוח זמנים שונה לעונת האלרגיות, על ידי שימוש בעדשות מגע רק בחלק מהזמן, לדוגמא: בעת פעילות ספורט או פעילות חברתית. בשאר הזמן מומלץ להרכיב משקפיים.
  • אם משתמשים בעדשות מגע בתחלופה של פעם בשבועיים או פעם בחודש, יש להתייעץ עם אופטומטריסט בנוגע לשיטת ניקוי העדשות המתאימה ביותר עבורך.
  • יש להשתמש בטיפות עיניים כפי שרשם עבורך מומחה לבריאות העין.

עדשות חד-פעמיות / יומיות:

נמצא שעדשות חד-יומיות עשויות להוות פתרון יעיל להקטנת תסמיני אלרגיה עבור מטופלים הסובלים מאלרגיות. עדשות מגע חד-יומיות (המושלכות לפח בסוף היום) מונעות את ההצטברות על פני השטח של אלרגנים מגרים.

אלרגיות בעיניים אינן בהכרח מחייבות הפסקה בשימוש בעדשות מגע. באמצעות שיחת ייעוץ עם אופטומטריסט מומחה וזיהוי העדשות ואופן השימוש המתאימים ביותר עבורך, ניתן להמשיך ליהנות מהרכבת עדשות מגע ללא פשרות גם במהלך עונת האלרגיות.