אוטם של ראש עצב הראייה

מהו אוטם?

אוטם הוא נזק שנגרם לאיבר או לרקמה כתוצאה מחוסר חמצן וחומרי מזון. חוסר כזה נגרם לרוב כשנסתמת או נקטעת אספקת הדם לאותו איבר, כיוון שהדם הוא זה שמוביל חמצן וחומרי מזון חיוניים. דוגמא מוכרת יותר של אוטם היא המקרה של  "אירוע מוחי". במקרה של עצב הראייה, הפרעה לאספקת הדם העדינה של עצב הראייה יכולה לגרום לנזק קבוע ביכולתו של העצב להעביר את התמונות שהעין "מצלמת". ירידה פתאומית בראייה ללא כאב יכולה להיות סימפטום לאוטם של ראש עצב הראייה. לעיתים קרובות הירידה היא רק בחלק משדה הראייה. עם זאת, חשוב להזכיר שלא כל ירידה בראייה נגרמת מאוטם ראש עצב הראייה. יש גורמים רבים לאובדן ראייה, ולכן במקרה של ירידה בראייה חשוב לפנות מיד לרופא עיניים כדי שיאבחן את הגורם.

סוגי אוטם בראש עצב הראייה

1. אוטם הנגרם מדלקת עורקים – הסוג השכיח פחות אך החמור יותר.

2. אוטם שאינו נגרם מדלקת עורקים – הסוג השכיח ביותר

גורמי סיכון לאוטם ראש עצב הראייה שלא כתוצאה מדלקת עורקים

1. יש גורמים מולדים-מקומיים בעין, וגורמי סיכון סביבתיים-כלל גופניים.

2. גורם הסיכון המולדים הנפוצים ביותר הוא מבנה ראש עצב "צפוף".

3. גורמי הסיכון השכיחים ביותר: יתר לחץ דם, סוכרת ו"נטייה לסוכרת",  עישון, רמות גבוהות של שומנים בדם  ובמיוחד של כולסטרול ומחלות לב וכלי דם טרשתיות. מחלות כלי דם כרוניות, אי-ספיקת כליות וחולי דיאליזה, מחלות המטולוגיות, אובדן דם פתאומי ועוד.

אבחון

1. יש לבצע בדיקת חדות ראייה

2. בדיקת שדה הראייה

3. בדיקת תגובת האישונים לאור: באוטם ראש עצב הראייה ניתן להבחין בפגם יחסי (יחסי

לאישון השני) בהתכווצות האישון לאור.

4. בדיקת לחץ תוך עיני

5. בדיקת עיניים: בדיקה של בריאות מבני העין הקדמיים ושל עצב הראייה הכוללים צילומי קרקעית עיניים.

6. יש לפנות לרופא משפחה לבצע בהקדם בדיקת שקיעת דם.

7. ביופסיה של עורק טמפורלי: כאשר לחולה יש תלונות או סימנים אופייניים לאוטם של עצב הראייה על רקע דלקת עורקים, ובדיקות הדם תומכות בחשד זה, יש לבצע ביופסיה של העורק הטמפורלי (רקתי).

הטיפול באוטם ראש עצב הראייה

אין בידי הרפואה טיפול לנזק שנגרם לעצב הראייה מאוטם ראש עצב הראייה, אולם יש להקדיש תשומת לב למניעת אירוע דומה בעין השנייה. לעיתים קרובות, ובמיוחד באוטם בלתי-דלקתי, חל שיפור חלקי בשדה הראייה או בחדות הראייה לאחר מספר שבועות. שיפור חלקי זה נובע מנסיגת הבצקת שנוצרת בזמן המיידי לאחר האוטם.

הטיפול באוטם ראש עצב הראייה מדלקת עורקים כולל טיפול דחוף בסטרואידים לווריד ובכדורים. טיפול זה עלול להיות כרוך בתופעות לוואי ואפילו בסיבוכים, אך הסכנה לעיוורון כתוצאה מדלקת עורקים זו גבוהה מהסיכון לסיבוכים. הטיפול עלול להימשך חודשים רבים, ולכן יתבקש החולה להיות במעקב סדיר של רופא משפחה ושל ראומטולוג המטפל בהיבטים חוץ- עיניים של דלקת זו.

בטיפול באוטם ראש עצב הראייה שלא מדלקת עורקים נהוג להמליץ על טיפול יומיומי קבוע באספירין. טיפול זה עשוי להפחית את הסיכון לאירוע דומה בעין השנייה. כמו כן, יש להקפיד על טיפול ואיזון גורמי הסיכון הנתונים בשליטת החולה, כמו הפסקת עישון ואיזון סוכרת, יתר לחץ דם ורמות שומנים בדם. ידוע היום שתזונה נכונה, הפחתת משקל עודף ופעילות גופנית יומית, כמו הליכה, מסייעים באיזון גורמי סיכון אלה.