לקראת כיתה א’

עם הכניסה לכתה א’ משימות הראייה משתנות:

אם עד כה טווח הראייה היה ממוקד למרחקים קצרים, הרי שבשלב זה טווח הראייה לרחוק מקבל חשיבות גבוהה. קצב ומשך העבודה של ראייה לרחוק עולה ומשתלבים בו, לא רק יכולת לראות אותיות קטנות, אלא גם עבודה של העיניים לראות למרחק לפרקי זמן ארוכים מאשר בעבר.

התחלה ברגל ימין בכתה א’ חשובה לביסוס המעמד האישי של כל תלמיד.

כאשר קיימת בעיה שלא אותרה ושגורמת לחוסר ריכוז של התלמיד, הוא עלול להפוך במהרה ל”מפריען” של הכיתה. התחלה כזו יכולה להשפיע על המשך לימודיו של הילד לשנים רבות. על כן יש חשיבות רבה לאתר בעיות מוקדם ככל האפשר, לפני כתה א’.

הבעיות השכיחות בעיניים בעלות ההשפעה הרבה על יכולת הלמידה הן:
1. קוצר ראייה.
2. רוחק ראייה.
3. אסטיגמציה.
4. חוסר איזון תשבורתי.
5. בעיות מיקוד.

קוצר ראייה:
פירושו שיש קושי בראייה מרחוק ועל כן יתקשה הילד בקריאה מהלוח. אולם מקרוב אין בעיה לקרוא ולכתוב.

רוחק ראייה:
קושי בראייה מרחוק וקושי גדול יותר בראייה לקרוב עם מאמץ רב. ילדים אלו בד”כ לא אוהבים לקרוא ומתלוננים על כאבי ראש. ילדים אלו יתעלו עצמם למשימות שאינן דורשות עבודה מקרוב.

אסטיגמציה:
בעיה של עיוות התמונה הנקלטת על ידי העין כתוצאה ממבנה הקרנית (צילינדר).

חוסר איזון תשבורתי:
חוסר שוויון בכוח השבירה של כל עין שפירושו מאמצים בלתי שווים בקליטת התמונה ומשום כך הראייה בעין אחת טובה וברורה ובשנייה מטושטשת.

בעיות מיזוג/מיקוד:
קושי בעבודת העיניים בו זמנית. הבעיה היא בחולשת שרירי העיניים. הסימפטומים יהיו כפילות ראייה, כאבי ראש וחוסר רצון לקרוא.
הטיפול במקרים אלו יהיה תרגול שרירי העיניים על ידי תרגילי ראייה.

לפני הכניסה לכיתה א’ מומלץ שהילד/ה יעברו בדיקת ראייה אצל אופטומטריסט מוסמך על מנת לשלול ו/או לאתר בעיות ראייה שכיחות הדורשות התייחסות.

shutterstock_568229614