השפעת קרינת UV על העיניים

חשיפה ממושכת לשמש עלולה לגרום נזקים לעור. אולם חשיפה ממושכת לאותן קרניים אולטרה סגולות (UV) המזיקות לעור עלולה גם להגדיל את הסיכון להתפתחות פגיעות עיניים הקשורות לאור השמש. נזקים אלה עלולים להתפתח בחשיפה לשמש גם בעונת הקיץ וגם בעונת החורף.

מהן בדיוק קרני UV?

קרניים אולטרא-סגולות הן רכיבים של אור השמש והן מסווגות לקרני UVA, UVB או UVC בהתאם לאורך הגל שלהן.
ככל שאורך הגל קצר יותר, כך רמת האנרגיה של האור גבוהה יותר – וכך גדל גם הנזק הפוטנציאלי שעלול להיגרם מחשיפה מיותרת.

  • קרני UVA, שהן קרני ה-UV עם אורך הגל הארוך ביותר, הן האחראיות לשיזוף ומקושרות להזדקנות מוקדמת של העור.
  • קרני UVB גורמות לכוויות שמש ומקושרות במקרים רבים לסרטן העור ולבעיות ראייה כגון קטרקט.
  • קרני UVC הן בעלות אורך הגל הקצר ביותר והן המסוכנות ביותר. למרבה המזל, הן נחסמות ע"י שכבת האוזון באטמוספרה ואינן מגיעות לפני השטח של כדור הארץ.

קרני UV הן בלתי נראות אך נמצאות בכל מקום:

60% מהקרינה היומית נספגת בין 10:00 בבוקר ל-14:00 בצהריים.
למעלה מ-90% מקרני ה-UV יכולות לחדור עננים קלים.
שלג נקי מחזיר עד 80%.
חול ים יבש יכול להחזיר 15%-20%.
גלי הים יכולים להחזיר 10%-30%.
בעומק של חצי מטר, עוצמת קרינת UV היא 40% מעוצמתה על פני השטח. עם כל עלייה של 1000מ', קרינת UV גדלה
ב 10%-12%.

קרני UV עלולות להזיק לעיניים שלנו:

הוכח קלינית שחשיפה ממושכת לקרני UV יכולה לגרום נזק לעפעפיים, לקרנית ולעדשת העין. חשיפה רצינית לאור UV עלולה לגרום נזק למשטח הקדמי של העין, בדומה לשיזוף יתר של העור.
בטווח הקצר קרינת UV עלולה לגרום לדלקת לא זיהומית של הקרנית (פוטוקרטיטיס). העין רגישה במיוחד כאשר קרני UV מגיעות יחד עם רוח קרה ושלג. הדבר עלול להוביל לתסמינים חולפים הכוללים כאב, עיניים אדומות, תחושת גוף זר/תחושת חול בעיניים, רגישות חמורה לאור ודמע.
ההשפעות הנגרמות מקרינת UV לטווח ארוך הן מצטברות וחמורות יותר, למרות שלעיתים אין להן תסמינים. ככל שעיניך נחשפות יותר לקרינת UV, כך גדל הסיכון להתפתחות פגיעות בעין ומחלות עיניים הקשורות לגיל, כתוצאה מההשפעות המצטברות של נזקי ה-UV. אלה כוללות התפתחות קטרקט, נזק לרשתית, סרטן עור מסביב לעפעפיים ונזקים כרוניים אחרים לעיניים כגון: פטריגיום (עיבוי הלחמית) או שינויים בקרנית ובלחמית.
רמות קרינת ה- UV משתנות לאורך היום: באופן כללי ניתן לומר שככל שהשמש גבוהה יותר בשמיים, כך חזקה יותר קרינת UV. עם זאת, הדבר אינו נכון עבור חשיפת עיניים ל-UV.
מחקר שנערך לאחרונה מראה שבאביב, בקיץ ובסתיו, חשיפת העיניים ל-UV גבוהה יותר דווקא באמצע הבוקר ובאמצע שעות אחר הצהריים, ולא בצהריים. אנו רגילים להגן על עצמינו כאשר השמש בהירה ביותר מעל ראשינו, אך שלא כמו העור, העיניים נמצאות בקו  ישיר יותר מול השמש מוקדם ומאוחר יותר לאורך היום. זאת כתוצאה מכך שהשמש נמוכה יותר על קו האופק בבוקר ובערב ולכן גדל הסיכוי שנסתכל ישירות אליה.

הגנת UV חשובה במיוחד עבור ילדים ובני נוער מכיוון שהאישונים שלהם גדולים יותר ועדשות העיניים שלהם צלולות יותר מאשר של מבוגרים, ולכן עיניהם חשופות יותר לקרני UV. בנוסף, הם בדר"כ מבלים שעות רבות יותר בחוץ בשמש ונוטים פחות להשתמש במשקפי שמש בהשוואה למבוגרים.

צורת ארובת העין והגבה מספקת הגנה אנטומית מסוימת מפני קרינה אולטרה סגולה ישירה ובאור בוהק החשיפה מופחתת עוד יותר ע"י כיווץ העיניים. אך הוכח כי אור משתקף עדיין יכול להכות בארובות העין והאנטומיה של העין וסביבותיה הופכת את העיניים לרגישות במיוחד למקורות מפוזרים או משתקפים של קרינה אולטרה סגולה. הוכח באופן ניסויי כי השימוש בכובע רחב שוליים יכול להפחית את החשיפה של העיניים לקרינה אולטרה סגולה במקדם הגנה של עד פי ארבע. השימוש התכוף במשקפי שמש איכותיות התקשר לירידה של 40% בסיכון לקטרקט ואם קיים שימוש בעדשות מגע, מומלץ להשתמש בעדשות מגע חוסמות קרינת UV הנותנות תוספת הגנה משמעותית.