זכוכית מגדלת – סוגים והמלצות לבחירה

זכוכית מגדלת, כמו עזרי ראייה נוספים, הינה פתרון לאנשים כבדי ראיה הסובלים מראיה ירודה ולא תמיד משקפיים הם הפתרון המלא ויש צורך בעזרים נוספים.

זכוכית מגדלת הומצאה לפני יותר מ- 750 שנה אך גם היום עדיין פופולרית ומסייעת בתחומים רבים, במיוחד לאנשים בעלי ראייה ירודה.

ישנם סוגים שונים של מגדלות. להלן כמה פרמטרים אשר יעזרו לנו לבחור את זכוכית המגדלת המתאימה ביותר:

1.      הגדלה – יש לשאול כמה הגדלה ו/או דיופטר יש בזכוכית מגדלת. למשל, זכוכית מגדלת של D8 הינה בעלת הגדלה X2 . כאשר אנו בודקים ובוחנים את זכוכיות המגדלת המוצאות לנו, עדיף להתחיל עם המגדלת בעלת ההגדלה הנמוכה ביותר שהיא X2 ומשם לעלות. בעזרת ההשוואה בין ההגדלות נוכל למצוא את ההגדלה הטובה לנו ביותר.

2.      מוקד – ככל שהזכוכית מגדלת בעלת כוח דיופטר גדול יותר, מרחק המוקד קצר יותר וההפך.
בכדי למצוא את מוקד העדשה יש להניח אותה על גבי הנייר ולהתחיל להרחיק עד שמתקבלת הגדלה מקסימלית. אם נמשיך להרחיק נשים לב שהתמונה מתקבלת עם עיוותים ואז נקרב קצת חזרה וכך נדע שזהו המוקד.

3.      שדה ראייה – הכוח האופטי של העדשה קובע את שדה הראייה שמתקבל דרך זכוכית המגדלת. ככל שהדיופטר יותר גבוה כך שדה הראייה קטן יותר, אך הטקסט יהיה גדול יותר.

4.      קוטר – בהגדלה קטנה קוטר העדשה גדול, בהגדלה גדולה קוטר העדשה קטן.

ישנה מגדלת יד ומגדלת עומדת, עם תאורה וללא תאורה.

מגדלת יד:

עדיף להרכיב את משקפי המרחק (ולא משקפי הקריאה) בשימוש עם מגדלת. במגדלת יד יש צורך בשימוש עם יד יציבה. כמו כן, יש למצוא את מוקד העדשה בכדי לקבל את ההגדלה המקסימלית והנכונה. היא נוחה לנשיאה, ניתן להכניסה בקלות לתיק או לכיס. קיימות גם מגדלות יד עם תאורה פנימית.

מגדלת עומדת:

מגדלת עומדת מונחת על גבי חומר הקריאה. היא ממוקמת באופן יציב במרחק המוקד, כך שאין צורך בחיפוש מרחק המוקד הנכון. מזיזים את המגדלת עם כיוון הקריאה בצמוד לדף. ניתן לשימוש עם משקפי קריאה או מרחק. בגלל שלא מצריכה להחזיק אותה עם יד יציבה במרחק מהדף אז היא נוחה יותר לקריאה לזמן ארוך. ישנה אפשרות גם לתאורה פנימית.

התאמת זכוכית מגדלת נעשית באופן אישי ולא מומלץ לרכוש זכוכית מגדלת לאדם שלישי מבלי שנבדק. מאוד חשוב להתאים את עזרי הראייה אצל אופטומטריסט מוסמך ומומחה לכבדי ראייה. האופטומטריסט יתאים למטופל משקפיים מותאמים למצבו וכן גם ימליץ על עזר הראייה הנכון ביותר עבורו.