בחירת משקפי ילדים – דברים שכדאי לדעת

על מנת לטפל בבעיית ראייה או לשלול את קיומה, מומלץ להיכנס לחנות אופטיקה מוסמכת ולהסתייע באופטומטריסט מקצועי, מורשה מטעם משרד הבריאות ואיגוד האופטומטריסטים, שיוכל להתאים לילד את המשקפיים המתאימים לו ביותר מבחינת הצרכים והדרישות, בקלות ובמהירות.

רצוי שהעדשות יהיו עשויות פלסטיק או פוליקרבונט, כך שלא יישברו בקלות ולא יהוו סכנה לעין אם הן נשברות. כמו כן, מומלץ להוסיף לעדשה ציפוי אנטי-רפלקס להגנה על העין מפני קרינה וציפוי נגד שריטות.

חשוב לבחור מסגרת קלה ככל האפשר, שלא תכביד על הפנים, וכן לוודא שהמשקפיים יישבו היטב על האף, לא יהיו צמודים מדי לפנים אך גם לא רחבים מדי. רצוי לוודא שמסגרת המשקפיים מכסה את כל מסגרת העין, כדי למנוע מהילד "להציץ" מעל או מתחת לקו המסגרת וכדי לשפר את יכולת המיקוד שלו. לילדים שובבים ואנרגטיים ניתן להתאים מסגרת עם קפיץ המקיפה את האוזן, בעלת אחיזה טובה יותר על הפנים. אין לקשור את המשקפיים בשרוך כדי למנוע נפילה. משיכה של השרוך ע"י ילד אחר יכולה להיות מסוכנת. בנוסף, מומלץ לרכוש לילדים משקף עם גשר אורטופדי, למניעת לחץ באיזור האף.

בשנים האחרונות, קל וכיף יותר להיות ילד מרכיב משקפיים. המסגרות מעוצבות והידיות משעשעות. כך, למשל, ישנן מסגרות משקפיים עם תבליטים של חתול, כלב, מכונית, פרח ועוד. ישנם מסגרות עם דמויות אהובות על ילדים כמו: סופר מן, ברביות, פו הדוב, נסיכות וכדומה.

חשוב לשתף את הילד בבחירת המשקפיים ולקבל את בחירתו גם אם דעתכם וטעמכם שונים. חשוב שהילד יהיה מרוצה מהמשקפיים שבחר. אם הילד מתנגד להרכבתם, נסו להרגיל אותו להשתמש בהם בהדרגה. קודם רק בבית, אחר-כך גם בחוץ.

אחת מדרכי ההתמודדות שמומלצות לילדים קטנים שמתחילים להרכיב משקפיים היא לעשות מסיבת משקפיים בגן. טקס קבלת משקפיים יכול להועיל ולהקל על השינוי ואף לגרום לילד להרגיש מיוחד.

אם קשה לכם העובדה שילדכם זקוק למשקפיים סביר להניח שהקושי הזה יעבור לילד, והוא יסרב להרכיב אותם. לכן השתדלו לעבור תהליך השלמה והתמקדו ביתרונות, כמו למשל העובדה שהוא יראה יותר טוב, הסחרחורות ייפסקו והוא יוכל להתרכז יותר. אל תקבעו מראש קביעות לגבי תגובתו של הילד למשקפיים. יש ילדים שמתקשים להתרגל, אך יש גם ילדים ששמחים וגאים במשקפיים שלהם ומעריכים את השיפור שחל באיכות החיים שלהם. חשוב לבחור קופסה יפה כ"בית למשקפיים", שהילד יוכל לשים בה את המשקפיים כשאינם בשימוש.